نقوش گلیم ایران در آثار تصویرسازان ایرانی

پایان نامه
چکیده

پروژه حاضر ابتدا گلیم را توصیف کرده و با توجه به انتخاب گلیم قشقایی، انواع بافت، رنگ، طرح و نقش آن را ارزیابی کرده است و جایگاه گلیم را در تصویرسازی های ایران بررسی می کند. سپس به تحلیل آثار تصویرسازانی می پردازد که از گلیم در تصویرسازی هایشان استفاده کرده اند.

منابع مشابه

مطالعه تأثیر عناصر موجود در طبیعت بر نقوش گلیم جیرفت

The design of rug and carpets (kilim) have artistic values and capacities which are not known enough for the artists and scholars.  As some of such motifs belonging to the carpets of the city of Jiroft have been extracted by the creative mind of artist without any direct connection with the nature, this paper focuses on such motifs which are similar to natural elements in their visual repr...

متن کامل

عوامل موثر بر شکل گیری و پیدایش نقوش گلیم قشقایی

The designs and motifs of Qashqa’i gelims betray in a sense their weavers’ creative minds, high intelligence, unwavering efforts, great ability, graceful spirit, and deep thought. Understanding the meanings of these motifs and designs will help us become more familiar with the religious beliefs of the Qashqa’i people, the true meaning of their lives, their myths, traditions an...

متن کامل

بررسی نقوش حیوانی در آثار تمدن جیرفت

انسان در مسیر خلق می‌تواند دریافت‌هایش را برای بیان منظورهایش ترکیب یا تجزیه کند. نگرش نمادین به مخلوقات باعث شده است که هنرمندان ضمن رعایت جنبة واقع‌گرایی در نمادها، در آثار خود از نمادهای طبیعی نیز بهره ببرند؛ به‌طوری که متناسب با نیاز و نیات تصویر و محتوای مورد نظر، انواع نمادها با الهام از طبیعت و ویژگی‌هایی نزدیک به جهان مادی خلق و استفاده شدند. آثار منقوش، به‌عنوان نمادی از هنر ماندگار، ه...

متن کامل

تحلیل نقوش انسانی مرتبط با اسطوره های ایرانی بر روی آثار فلزی ساسانی

چکیده: انسان پیش از تاریخ تا پایان دوره تاریخی با ناشناخته هایی روبرو بوده که به مدد اسطوره سازی و ایجاد نمادهایی پر رمز و راز سعی در درک و شناخت آنها داشته و در پاره ای موارد آنها را بیاری خود خوانده است. این ناشناخته ها در مواردی در نمادهای مادی تجلی پیدا کرده اند. نمادهایی که بیان اعتقاد و باور افراد جامعه نسبت به اتفاقات پیرامون وی بوده است. نقوش دوره ساسانی در طرح های هندسی، ا...

متن کامل

بررسی تطبیقی فرشینه‌های اروپا با گلیم ایران

European tapestries and Persian kilims are the most useful types of flat and non-pile textiles in both regions bearing differences in terms of appearance such as: design, motif and color and texture and also in terms of specific functions which have been assigned to them. This study, therefore, has been conducted with the aim of identifying and comparing these valuable handmade textiles so that...

متن کامل

بررسی نقوش حیوانی در آثار تمدن جیرفت

انسان در مسیر خلق می تواند دریافت هایش را برای بیان منظورهایش ترکیب یا تجزیه کند. نگرش نمادین به مخلوقات باعث شده است که هنرمندان ضمن رعایت جنبة واقع گرایی در نمادها، در آثار خود از نمادهای طبیعی نیز بهره ببرند؛ به طوری که متناسب با نیاز و نیات تصویر و محتوای مورد نظر، انواع نمادها با الهام از طبیعت و ویژگی هایی نزدیک به جهان مادی خلق و استفاده شدند. آثار منقوش، به عنوان نمادی از هنر ماندگار، ه...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر و معماری

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023